Ons onderwijs is gebaseerd op 5 kernwaarden: samenwerking, vrijheid en verantwoordelijkheid, effectiviteit, zelfstandigheid, reflectie.
Kernwaarde
Samenwerking
Kunnen samenwerken is een vaardigheid waar je in allerlei omstandigheden
je voordeel mee kunt doen. Daarom worden leerlingen regelmatig in groepjes aan het werk
gezet. Ook worden er projecten en thematische activiteiten aangeboden die leerjaar- en
vakoverstijgend zijn. Zo leren leerlingen verschillen te overbruggen en samen te werken.
Kernwaarde
Vrijheid en verantwoordelijkheid
Leerlingen hebben de vrijheid extra vakken te volgen, ze eerder af te ronden of (vak)programma’s te kiezen die ondersteunend zijn. Daarmee zijn ze
(deels) verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling. Uiteraard krijgen zij hierbij wel de nodige begeleiding. In toenemende mate leren ze hun eigen leerproces vorm te geven.
Kernwaarde
Effectiviteit
Onderwijs moet aansluiten bij de mogelijkheden en behoeften van leerlingen.
Omdat die nogal uiteen kunnen lopen, worden bij verschillende lessen diverse werkvormen
gehanteerd. Zo komen alle leerlingen aan hun trekken. Ook wordt gebruik gemaakt van ICT, om het onderwijs extra uitdagend en aantrekkelijk te maken.
Kernwaarde
Zelfstandigheid
School is geen lesfabriek. Uiteindelijk moeten leerlingen na het behalen van
hun diploma zelfstandig hun plek in de maatschappij leren vinden. Het Rembrandt probeert
ze hier zo goed mogelijk op voor te bereiden door ze de mogelijkheid te bieden zelf tot op zekere hoogte hun eigen onderwijsprogramma samen te stellen.
Kernwaarde
Reflectie
Leren is reflecteren. Wie zichzelf nooit vragen stelt, kan zich ook niet ontwikkelen.
Daarom wordt leerlingen in toenemende mate gevraagd stil te staan bij hun eigen
leerproces. Wat gaat er goed, wat kan er beter? Welke rol speel ik daarin? En wat kan ik daarin veranderen? Zulke vragen komen aan bod tijdens de lessen, maar ook tijdens
mentoruren en de gesprekken tussen mentor, ouders en leerling. De digitale tool
‘leerlingbespreking’ is daarbij een handig hulpmiddel.