Tijdens het vak onderzoek en ontwerp in de onderbouw werk je met een groepje leerlingen aan een echt project. Je krijgt een probleem waar een bedrijf of organisatie uit de buurt een oplossing voor zoekt.
Hierdoor leer je anders dan bij andere vakken: je werkt vooral aan vaardigheden, die je later ook hard nodig zult hebben. Wij vinden het dus belangrijk daar op school mee bezig te zijn, op een leuke en uitdagende manier. Dat zijn vaardigheden als: samenwerken, plannen, onderzoeken, ontwerpen en presenteren. Ook leer je werken met gereedschappen, apparatuur en materialen.
Je gaat met je groepje eerst onderzoeken wat er allemaal nodig is, en dan gaan jullie een oplossing ontwerpen. Tenslotte maak je een model (maquette) of een andere presentatie van je ontwerp. Hier kun je verschillende materialen bij gebruiken. Daarna ga je het natuurlijk presenteren aan de opdrachtgever. Je krijgt erg veel vrijheid om te bedenken en maken wat jullie tof vinden. Zo hebben onze leerlingen verschillende sport- en spelplekken ontworpen voor het Dragonderpark. En voor Ouwehand’s dierenpark dierenverblijven gepresenteerd die perfect bij een bepaalde diersoort passen.
Ook onderzoekend en ontwerpend is robotica, waarbij je moet programmeren en bouwen om een robot te laten doen wat jij wilt. Misschien heb je bij ons al een masterclass robotica voor groep 7 en groep 8 leerlingen gevolgd. In vwo 1 volgt op dit moment iedereen robotica. Dit willen we op het Rembrandt College verder uitbouwen zodat iedereen hiervoor kan kiezen tijdens de plusflexuren. We gaan teams vormen om aan robot-wedstrijden mee te doen.
Onderzoekend en ontwerpend leren willen we in de bovenbouw laten doorlopen. Op de Havo zijn we al begonnen met het praktijkgerichte programma, PGP. Zo vroeg een bouwbedrijf om een oplossing om tijdens regen werknemers ook veilig zonnepanelen te laten monteren. En vroeg de gemeente Veenendaal om een plan om de luchtkwaliteit in een bepaalde wijk te verbeteren.